poniedziałek, 30 grudnia 2013

Maciej Sikała: The Sheep is Found (Not Two, 2001)





Wydana w 2001 roku przez Not Two Records płyta Macieja Sikały - "The Sheep is Found" składa się z dziewięciu utworów Macieja, z czego ostatni, jako zaledwie jednominutowa miniaturka, jest przytoczeniem tematu pierwszej, tytułowej kompozycji Saksofonisty. Na płycie występują trzy doskonałe osobistości jazzowe:

Maciej Sikała - saksofon tenorowy i sopranowy,
Piotr Lemańczyk - gitara basowa
oraz Tomasz Sowiński - perkusja.

Płytę nagrano w listopadzie 1999 roku w Studio Gdańsk. 
"The Sheep is Found" - tytułowy utwór albumu - sprawia wrażenie, jakby stworzony był wprost pod saksofon Macieja Sikały (nic w tym zresztą dziwnego, skoro Saksofonista jest kompozytorem wszystkich zawartych na płycie utworów). Piękny, chwytliwy motyw wydobywa się z saksofonu leadera, podczas gdy perkusja, otaczająca słuchacza, zbliża się z wszystkich czterech stron świata jednocześnie, budując nastrój grozy przy opowieści śpiewanej przez saksofon Macieja. Po tej niezwykłej, uzupełniającej się parze instrumentów, następuje solówka gitary basowej o cudownie "brudnym", zaciemnionym brzmieniu, przyprawiona lekko szeleszczącymi talerzami perkusji. Perkusja pod pałeczkami Tomasza Sowińskiego pokazuje swoje podwójne oblicze stanowiąc zarówno ciężki, ciemny kontrast dla jasnego i lekkiego saksofonu, jak i odbijając się swym delikatnym blaskiem od ciężkiej i ciemnej gitary basowej. "Waltz for Paul F." stanowi natomiast niezwykle spójną, gładko płynącą melodię, w której nieśmiałe takty wygrywane gitarą basową dodają niespodziewanego żaru tęsknym saksofonowym nutkom. W weselszym, żywszym tonie rozwija się trzeci utwór płyty - "Platino", pełen nadwyczajnego piękna tryskającego z rozimprowizowanego saksofonu, który milknie po wspaniałej, długiej solówce, ustępując miejsca cudnej gitarze basowej Piotra Lemańczyka. Po tym wciągającym, żywym utworze następuje wyciszenie w dwuminutowej, kołysząco - kojącej miniaturce "Souvenir for M", a zaraz po niej, rozpoczynający się fantastyczną gitarą basową oraz hipnotyzującym saksofonem "Three for Tom". Tu perkusja stanowi swoiste spoiwo dla statecznej, twardo stąpającej po ziemi gitary basowej oraz rozwijającego skrzydła i szykującego się do odlotu w przestworza saksofonu, staje się też doskonałym partnerem do dialogu dla tego zaczepnego instrumentu dętego. "During Soundtrack" to szósta kompozycja na płycie. Radosna, żywa, taneczna, będąca jakby roztańczonym, żółtym parasolem w szary, deszczowy, smutny dzień. Gitara basowa Piotra oraz perkusja Tomka stanowią piękne, ciepłe tło dla oddychającego pełną piersią, pełnego życiodajnej mocy saksofonu Macieja Sikały, po czym najpierw gitara, a następnie perkusja wkraczają na scenę pewnym krokiem, kładąc słuchacza na kolana wspaniałymi, pełnymi mocy solówkami. Cóż za momenty! Jakie szybkie i wspaniałe, nieoczekiwane zmiany kierunku i nastroju!
Ostatnim dłuższym utworem albumu jest rozchodzący się cudnym, nostalgicznym saksofonem "Blues for M", po którym następuje trzyminutowa, przepiękna ballada "8 Bars of Autumn", będąca dla mnie numerem jeden tego albumu.
Na pożegnanie Artyści raz jeszcze częstują nasze uszy tematem pierwszej kompozycji: "The Sheep is Found (Theme)", a uzależniony przez nich po przesłuchaniu tego albumu słuchacz nie może zrobić nic innego, jak włączyć płytę raz jeszcze, nie pozwalając przeminąć chwilom przepięknych dźwięków.

Marta Ratajczak

1 komentarz: