26 maja 2016 roku prawdziwy jazzowy geniusz, mistrz trąbki oraz niezaprzeczalnie genialny kompozytor, Miles Davis, świętowałby swoje okrągłe, 90-te urodziny. I, choć samego Milesa nie ma wśród nas już od 25 - ciu lat, jego muzyka; całe piękno, jakie na ten świat sprowadził, odmieniając go już na zawsze, trwa nieprzerwanie, wciąż zdobywając serca kolejnych pokoleń. Nieśmiertelność, na jaką z pewnością Mistrz zasłużył sobie swoim nieopisanym talentem, niejednokrotnie już w ciągu ostatniego ćwierćwiecza pozwalała mu "stawać na scenach jazzowych", oddając swego zaklętego w muzyce ducha instrumentalistom chcącym raz jeszcze przywołać Geniusza, rozbudzić go w sobie i ... jeszcze raz go pokochać.
13 marca 2016 roku Katedra Jazzu Akademii Muzycznej świętować będzie urodziny Mistrza, przedstawiając efekty jego pracy artystycznej z Gilem Evansem. Koncert, prowadzony przez Macieja Fortunę (trąbka), wraz z Orkiestrą Jazzową Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Patryka Piłasiewicza, rozpocznie się o godzinie 19:00 w Auli Nova. W programie pojawią się między innymi utwory z albumów: "Miles Ahead", "Porgy And Bess", "Sketches of Spain".
Z przyjemnością informuję, że patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Babskim Uchem oraz LongPlay.
Od 04.03.2016 w Centrum Informacji Miejskiej (CIM) w Poznaniu przy ul. Ratajczaka 44 wydawane będą bezpłatne wejściówki na wydarzenie.
Materiały Prasowe:
---------------------------------------------------------------------------------
6 maja 1957 roku, w studiu wytwórni Columbia zrealizowana została pierwsza sesja nagraniowa orkiestry Gila Evansa i trębacza Milesa Davisa. Spotkanie to stało się początkiem niezwykłej, trwającej pięć lat współpracy, w trakcie której powstały trzy albumy uznane za znaczące nie tylko w historii jazzu,
ale w dziejach całej muzyki amerykańskiej. Pierwszy z nich, Miles Ahead, nawiązywał ściśle do estetyki cool, obecnej dotychczas przede wszystkim w jazzowej kameralistyce. Album został entuzjastycznie przyjęty – krytycy, melomani i muzycy dostrzegli w Gilu Evansie innowatora na miarę Duke’a Ellingtona,
a w Milesie Davisie – poetę, jazzowego liryka i natchnionego lidera. Drugi album, Porgy And Bess,
był hołdem złożonym geniuszowi – George’owi Gershwinowi. Doskonale znana amerykańskiej publiczności opera stała się dla duetu Evans-Davis pretekstem do stworzenia zupełnie nowej, oryginalnej przestrzeni dźwiękowej. W swojej partyturze Gil Evans zawarł nastrój i koloryt cool, znany z Miles Ahead, ale oprócz tego wprowadził do struktury akompaniamentu elementy modalne, pozostawiając soliście maksimum swobody improwizacyjnej. Album stał się jednym z największych sukcesów artystycznych
i rynkowych w dorobku obu artystów – ugruntował pozycję Gila Evansa jako kompozytora i aranżera,
a Milesa Davisa wywindował na szczyty popularności. W grudniu 1959 roku Evans i Davis spotkali się ponownie w studio, by rozpocząć pracę nad trzecim albumem, zatytułowanym Sketches Of Spain. Każda z pięciu kompozycji zarejestrowanych na płycie jest arcydziełem, jazzową impresją na temat muzyki hiszpańskiej i południowoamerykańskiej. Wzbogacona paleta brzmieniowa orkiestry, nasycona sonorystyką instrumentacja i sugestywny, emocjonalny przekaz solisty zbliżyły Sketches Of Spain do obszaru muzyki symfonicznej. Album ten, przez krytyków uznany za najlepszy w dorobku obu artystów, wywarł decydujący wpływ na rozwój współczesnego jazzu wielkoorkiestrowego.
Pierwsze w Polsce koncertowe wykonanie repertuaru zaczerpniętego z Miles Ahead, Porgy And Bessi Sketches Of Spain jest w naszym przekonaniu dobrym początkiem do świętowania 90. rocznicy urodzin genialnego trębacza – jednego z największych jazzowych poetów. Od wielu lat podążamy ścieżką przyjaźni Milesa Davisa i Gila Evansa, próbując zbliżyć się do fenomenu dokonań obu artystów i podzielić się muzyką przez nich stworzoną z najbliższymi nam, polskimi wielbicielami jazzu. Zaczęliśmy od początku – od rekonstrukcji albumu Birth Of The Cool. Podczas długich prób i wielu koncertów nawet nie marzyliśmy, że uda nam się wykonać ten program z jedynym żyjącym członkiem legendarnego Nonetu Milesa – Lee Konitzem. W listopadzie 2014 roku, po 65 latach od nagrania płyty, materiał ten zabrzmiał na scenie Estrady Poznańskiej podczas Festiwalu Made in Chicago z Lee Konitzem i Maciejem Fortuną
jako solistami.
Wybór programu, zaczerpniętego z kolejnych albumów Davisa i Evansa jest naturalną konsekwencją naszych dążeń i inspiracji. Sięgnęliśmy po najpiękniejsze utwory, które na zawsze odmieniły świat jazzu wielkoorkiestrowego i stały się obszarem spotkania malarskiej wrażliwości, poetyckiego liryzmu
i muzycznej wyobraźni. Wykonamy je po raz pierwszy w Polsce 13 marca 2016 roku w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.
ale w dziejach całej muzyki amerykańskiej. Pierwszy z nich, Miles Ahead, nawiązywał ściśle do estetyki cool, obecnej dotychczas przede wszystkim w jazzowej kameralistyce. Album został entuzjastycznie przyjęty – krytycy, melomani i muzycy dostrzegli w Gilu Evansie innowatora na miarę Duke’a Ellingtona,
a w Milesie Davisie – poetę, jazzowego liryka i natchnionego lidera. Drugi album, Porgy And Bess,
był hołdem złożonym geniuszowi – George’owi Gershwinowi. Doskonale znana amerykańskiej publiczności opera stała się dla duetu Evans-Davis pretekstem do stworzenia zupełnie nowej, oryginalnej przestrzeni dźwiękowej. W swojej partyturze Gil Evans zawarł nastrój i koloryt cool, znany z Miles Ahead, ale oprócz tego wprowadził do struktury akompaniamentu elementy modalne, pozostawiając soliście maksimum swobody improwizacyjnej. Album stał się jednym z największych sukcesów artystycznych
i rynkowych w dorobku obu artystów – ugruntował pozycję Gila Evansa jako kompozytora i aranżera,
a Milesa Davisa wywindował na szczyty popularności. W grudniu 1959 roku Evans i Davis spotkali się ponownie w studio, by rozpocząć pracę nad trzecim albumem, zatytułowanym Sketches Of Spain. Każda z pięciu kompozycji zarejestrowanych na płycie jest arcydziełem, jazzową impresją na temat muzyki hiszpańskiej i południowoamerykańskiej. Wzbogacona paleta brzmieniowa orkiestry, nasycona sonorystyką instrumentacja i sugestywny, emocjonalny przekaz solisty zbliżyły Sketches Of Spain do obszaru muzyki symfonicznej. Album ten, przez krytyków uznany za najlepszy w dorobku obu artystów, wywarł decydujący wpływ na rozwój współczesnego jazzu wielkoorkiestrowego.
Pierwsze w Polsce koncertowe wykonanie repertuaru zaczerpniętego z Miles Ahead, Porgy And Bessi Sketches Of Spain jest w naszym przekonaniu dobrym początkiem do świętowania 90. rocznicy urodzin genialnego trębacza – jednego z największych jazzowych poetów. Od wielu lat podążamy ścieżką przyjaźni Milesa Davisa i Gila Evansa, próbując zbliżyć się do fenomenu dokonań obu artystów i podzielić się muzyką przez nich stworzoną z najbliższymi nam, polskimi wielbicielami jazzu. Zaczęliśmy od początku – od rekonstrukcji albumu Birth Of The Cool. Podczas długich prób i wielu koncertów nawet nie marzyliśmy, że uda nam się wykonać ten program z jedynym żyjącym członkiem legendarnego Nonetu Milesa – Lee Konitzem. W listopadzie 2014 roku, po 65 latach od nagrania płyty, materiał ten zabrzmiał na scenie Estrady Poznańskiej podczas Festiwalu Made in Chicago z Lee Konitzem i Maciejem Fortuną
jako solistami.
Wybór programu, zaczerpniętego z kolejnych albumów Davisa i Evansa jest naturalną konsekwencją naszych dążeń i inspiracji. Sięgnęliśmy po najpiękniejsze utwory, które na zawsze odmieniły świat jazzu wielkoorkiestrowego i stały się obszarem spotkania malarskiej wrażliwości, poetyckiego liryzmu
i muzycznej wyobraźni. Wykonamy je po raz pierwszy w Polsce 13 marca 2016 roku w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Serdecznie zapraszamy. MILES LIVES!
Maciej Fortuna i Patryk Piłasiewicz oraz społeczność Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznań
W programie:
Maids of Cadiz (Leo Delibes – arr. Gil Evans)
My Ship (Ira Gershwin – Kurt Weill – arr. Gil Evans)
Miles Ahead (Gil Evans)
I Don’t Wanna Be Kissed (By Anyone But You) (Harold Spina – Jack Elliott – arr. Gil Evans)
Bess, You Is My Woman Now (George, Ira Gershwin – DuBose Heyward – arr. Gil Evans)
Concierto De Aranjuez (Adagio) (Joaquin Rodrigo – arr. Gil Evans)
Will O’The Wisp (Manuel de Falla – arr. Gil Evans)
Solea (Gil Evans)
Opieka merytoryczna:
Katedra Jazzu
---------------------------------------------------------------------------------
Marta Ratajczak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz