piątek, 24 września 2021

Lis Wessberg: "Yellow Map" (April Records, 01.10.2021)

Za oknem ciemno, deszczowo i zimno, wiatr usiłuje powyrywać wszystkie okna z domu, a za horyzontem czai się jeszcze jakieś choróbsko. I na to wszystko, jakby na przekór człowiekowi, który by chciał jesienią na chwilę choć zatopić się w smutku przemijania, April Records (jedna z moich ulubionych wytwórni jazzowych w ostatnim czasie!) bezwstydnie postanawia wydać mocną, dobrą rzecz, ubraną w zniewalająco pogodną żółtą okładkę! Cóż zrobić, pomarudzimy innym razem - dziś pora zaznać trochę piękna z Lis Wessberg i jej debiutanckim albumem autorskim - "Yellow Map", który ukaże się nakładem April Records 1 października 2021 roku.


Choć "Yellow Map" jest debiutanckim albumem autorskim występującej na scenie muzycznej od 30 lat Lis Wessbergjej nazwisko pojawiło się już na ponad 40 albumach. Duńska puzonistka odbyła także wiele tras koncertowych w Danii i za granicą, często na dużych festiwalach, dzieląc scenę z niektórymi z największych gwiazd na firmamencie muzycznym, takimi jak Ray Charles, Joyce Moreno, Kid Creole & The Coconuts, Ernie Wilkins Near Big Band i Randy Brecker. Puzonistka grała również z wieloma czołowymi duńskimi artystami jazzu i muzyki pop, w tym Marilyn Mazur, Steen Rasmussen, Lennart Ginman, Fredrik Lundin, Jan Kaspersen, Claus Høxbroe, DR Bigband, Katrine Suwalski, Sophisticated Ladies, Hanne Boel.

Choć Lis otwarcie przyznaje, że wybór instrumentu na jej ścieżce muzycznej był dziełem przypadku (w wielu 8 lat Lis marzyła o zagraniu w lokalnej orkiestrze harmonicznej Herleva, jednak jedynym dostępnym instrumentem był puzon), przez wiele lat uczyła się pilnie pod okiem inspirujących nauczycieli, a w wieku 19 lat została przyjęta do Konserwatorium Muzycznego w Kopenhadze. Wessberg ukończyła edukację w 1991 roku i wkrótce rozpoczęła karierę jako profesjonalny muzyk jazzowy.

Album "Yellow Map", jak artystka przyznaje, nie jest wolny od inspiracji ikonami jazzu takimi jak Lee Konitz, Ben Webster czy Chet Baker. Najważniejsze jednak i najbardziej odczuwalne w muzyce prezentowanej na albumie jest to, że muzyka została napisana przez Lis z myślą o konkretnych muzykach biorących udział w nagraniach. Są to: Lis Wessberg - puzon, kompozycje/ Lennart Ginman - bas, elektronika/ Jeppe Gram - perkusja/ Steen Rasmussen - fortepian, syntezatory, Moog, Fender Rhodes oraz - gościnnie, w utworze nr 6 ("Sister M") - Marilyn Mazur - balafon i instrumenty perkusyjne.


Album wypełnia dziewięć autorskich kompozycji Wessberg:  1. "The Strip"/ 2. "The Ancient Road"/ 3. "In Your Absence"/ 4. "Chimes"/ 5. "Midnights"/ 6. "Sister M"/ 7. "The Diver"/ 8. "Roots"/ 9. "Yellow Map".

Kompozycje Lis Wessberg niosą nad wszystko piękną melodię i bogate brzmienie, dając mnóstwo delikatnych, ciepłych, nieraz - bardzo intymnych emocji, utkanych z fantastycznie ciemnych odcieni barw dźwięków. Niesamowite połączenie akustycznego brzmienia z elementami elektroniki tworzy wyjątkowo urokliwy klimat, dając arcyciekawą mieszankę ciepłych, miękkich barw z soczystym, pełnym pasji kolorytem dźwiękowej dżungli. Emocjonalna i pełna ciepła gra czołowej duńskiej puzonistki, w otoczeniu naprawdę znakomicie zgranych instrumentalistów, nadaje uduchowionym utworom cudownie sennego charakteru. 

"Yellow Map" to bez wątpienia album, który wart był czekania tylu lat na artystkę, by odsłoniła swoje walory w zakresie autorskich działań. Również bez wątpienia, jest to album (kolejny spod skrzydeł duńskiej wytwórni April Records), po który z przyjemnością nie raz jeszcze sięgnę. 

Marta Ratajczak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz